أخر حلقة ليا على اليوتيوب ،، هسيب اليوتيوب !!؟ - مدونة المحترف جوجل : جديد عالم التقنية و التكنلوجيا بالصورة و الصوت |professional
أخر حلقة ليا على اليوتيوب ،، هسيب اليوتيوب !!؟

أخر حلقة ليا على اليوتيوب ،، هسيب اليوتيوب !!؟

شارك المقالة

(00:00) عشان كده اخدت قرار قاطع ان انا اوقف [موسيقى] يتوس كوبايه القهوه صباح الفل عليك عايز اقول لكم حلقه النهارده حلقه من الحلقات القريبه قوي لقلبي لان تقريبا هخليك تقعد جوه دماغي هفتح قلبي واتكلم بجد اقول حاجات [موسيقى] كتير دايما الحلقات اللي زي دي ما بتجيبش فيوهات كتير هي بتبقى شخصيه قوي فدايما اللي بيتفرج عليها بيبقى الناس اللي متابعي قوي والقريبه جدا مني فعشان كده هي ممكن مايجيبش فيديوهات كتير خلونا نجيب 2000 لايك على الاقل في الحلقه دي واي حد عنده سؤال عنده حاجه حابب يعرفها تبه لنا في الكومنتات واخش اجاوبكم ان شاء الله

(00:48) على كل الكومنتات [موسيقى] بتاعتكم عايزز اقول لكم ما كنتش متخيل ابدا ان انا اجي النهارده واكلمكم في حاجه زي كده يعني ثلاث سنين من صناعه المحتوى وا وجاي اقول اخر يوم النهارده على اليوتيوب مش عارف قار صعب قرار صعب بس بقول لكم ايه تعالوا نحكي القصه من الاول من ثلاث سنين تقريبا وقررت ان انا ابدا محتوى عن السفر وكان السفر هو شغفي وبحبه ثلاث سنين عملنا فيهم حاجات كتير قوي حلوه مع بعض سافرنا دول ما كنتش متخيل ان انا اكون موجود فيها في ثلاث سنين سافرنا اكت من حاجه و50 دوله يعني انا سافرت في طول حياتي حاجه و60 دوله 67 تقريبا منهم حاجه

(01:29) و50 دوله فصنعت المحتوى في اخر ثلاث سنين بس عايز اقول لكم في خلال الثلاث سنين دول وبدعمكم زرنا دول عملنا فيها حاجات جميله وشوفنا فيها ثقافه مختلفه تماما عن ثقافتنا رحنا [موسيقى] الهند مش مصدق اللي شفته والله ما مصدق اللي شفته اكلنا اكلهم شفنا ازاي بيتعاملوا مع الموتى بتوعهم يعني يعني هم مش بيدفنوا الموتى زي عندنا بيحرقوا الموتى عملنا فلوج كان قوي جدا وكان صعب جدا عليا وانا بصوره قعدت 3 ايام حتى مش قادر اتكلم مع حد عملنا رحلات بريه في افريقيا قطعنا فيها يمكن 2500 كيلو متر على الارض كلهم اكشن وكلهم مليانين بالحياه هم بيمشوا على الصوت في دلوقتي

(02:24) صوت مشدي رحنا المضف وشوفنا تجربتهم وهم ازاي شعب 100 في مسلمين وتجربتهم في رمضان كانت عامله ازاي فرحنا قضينا نص رمضان معاهم نفطر معاهم نتسحر معاهم نصلي معاهم ونشوف هم كمان عايشين حياتهم ازاي خلال شهر رمضان بقى هنا على كوكوب عندنا لفينا مع بعض اوروبا يمكن اكتر من مره وخدنا فيها تجارب كانت جميله قوي واخرها رحله بريه عملناها بالعربيه في شمال وشرق اوروبا ورحنا طبعا بقى وكان اجمل رحلات حياتي اليابان وكوكب تاني غير الكوكب اللي احنا عايشين فيه كوكب كله نظام كله تكنولوجيا كله سيستم هتخش قالب انت ماشي جواه مع الناس انت مش فاهم ايه اللي بيحصل

(03:25) حواليك هي الناس دي عايشه كده ازاي الناس دي ازاي حاطه الفر او النظام او القالب ده اللي كلهم ماشيين جواه بنفس التفاصيل وكلهم بيحترموه وبيبزول كل المجهود عشان يحترموه جربنا اكلهم لبسنا لبسهم عشنا معاهم اجمل الايام خدنا تجارب هناك كانت من اروع التجارب اللي عشتها في [موسيقى] حياتي والله ما مصدق الطعم ده مش مش مصدق عملنا حاجه بقى وهي الاهم هي ان احنا اتكلمنا في قضايا مهمه بتمس انا احنا كعرب بتمس انا احنا مع الشعوب الثانيه يعني عملنا فيديو عن الهجره الغير الشرعيه في ايطاليا في ميلانو دولنا العربيه خصوصا في شمال افريقيا نسبه كبيره جدا من الشباب

(04:16) بتحاول تهاجر وده حق مشروع لكل الناس كل الناس من حقها تشوف فرص احسن حتى لو بلادها جميله وقويه انت محتاج تشوف فرص ثانيه مختلفه في مكان ثاني وده من حقك ان انت تحلم بيه ما حدش يقدر يحجر على ده لكن ازاي انا اسافر واهاجر هل عن طريق البحر وارمي نفسي في البحر تنصح حد لا ما يجيش الطريق دهج لا لا بحر لا تنصح حد لا انصحه ان هو ما يجيش ما يجيش بالطريقه دي تيجي تيجي رسمي اه ماشي وارمي نفسي في تهلكه 50% 50% عملنا حلقه كامله بنتكلم فيها عن الموضوع ده شفنا هناك ناس عايشه خاضت التجربه دي وخدنا ب نصيحتهم وسمعنا هل مع ولا ضد اللي حصل هل تاخد التجربه اني ولا

(05:00) لا من حد قام بالتجربه نتعلم بحد فعلا خاض التجربه دي رحنا تركيا واتكلمنا عن العنصريه ضد العرب كلهم كلنا بما انك عربي ممكن تخو تجربه من اصعب التجارب في حياتك وهي العنصريه في تركيا وخصوصا في اسطنبول رحنا هناك واتكلمنا مع الناس وشفنا تجربتهم مع العنصريه طلعنا نحنا طلعنا في المترو اول كلمه بالعربيه تقولها ثم تلقى على البيت تعمل لك ه اقسم بالله سرتو راجل يعمل لك ه يغز لك غزره فهمت نظره مش كويسه فهمت بالبنت العربيه في تركيا يعني بتحس انها مغناطيس للمشاكل ورحنا شفنا هيروشيما والقنبله النوويه عملت ايه في الشعب والناس هناك والكلام ده تاني بيتكرر

(05:40) النهارده وعلى ارضنا وفي اهلنا كل دي قصص لفينا واتكلمنا عنها وحكينا عنها بكل التفاصيل كل دي قضايا مهمه ناقشناها هنا على القناه واتفرجت عليها وكان دعمكم خيالي من اجمل الحاجات اللي هيديها لك اليوتيوب رقم واحد ان انت مدير نفسك وان انت بتعمل حاجه بتحبها فبتحب فيها شغفك وبتشوف فيها نفسك سيبك بقى ان احنا بنتكلم كمان عن السفر وان السفر قد ايه الناس كلها بتحبه فانت بتعمل حاجه بتحبها بتسافر بتشوف ثقافات مختلفه بتجرب اكلات حكايه في بعض الاحيان وفي بعض الاحيان بتبقى صعبه شويه انت متخيل مثلا ان انت لفيت 20 دوله كل دوله زرت فيها على الاقل مدينتين ثلاثه

(06:20) يعني كده مثلا بتتكلم في 60 مدينه كل مدينه قبلت فيهم اثنين ثلاثه فانت بتتكلم مثلا 200 300 صديق جديد حوالين العالم فبتعمل صحاب من كل كل مكان في العالم بتشوف ثقافات مختلفه بتتعلم بتتعلم طرق شغل جديده بتتعلم طريقه اكل جديد بتتعلم طريقه حياه جديده الناس دي عايشه ازاي بتعمل ايه بتتصرف ازاي بيفتح افكار عندك ما كانتش موجوده قبل كده فبيدك اريحيه وحريه في الحياه ممكن تشتغل من اي مكان في العالم كل ده على على عكس شغل القديم شغل مع الكوربريت وال الشركات الكبيره صعب مش سهل حققنا ارقام ولا ما حققنا ا ضغط مديرك ضغط السيلز بعته ولا ما بعتوش حسب بقى كل

(07:04) واحد وكل طبيعه شغل مختلفه ا كان صعب يعني مش مش بقول ان هو مستحيل بس صعب مش سهل مديرك دايما باستمرار ضغط عليك اشتغلنا قد ايه دايما الشغل مش كفايه فلا اشتغل اكتر ا الفلوس كويسه ما بقدرش اقول لا ا لكن انت مش حر نفسك مش حر وقتك مش عارف تسافر براحتك مش عارف تعمل حلمك عندنا احلام وكلنا عندنا طموح سواء بقى ك كان سفر سواء كان كتابه سواء كان رسم سواء كان رياضه كل واحد عنده حلم نفسه يحققه وانت شغال في شركه بيبقى صعب شويه مش بقول ان الناس تسيب شغلها وحلمها وخلاص لازم يبقى فيه بلان ولازم يبقى فيه حاجه نمشي عليها لازم يبقى في خطه لازم يبقى عندك خطه ما ينفعش

(07:49) انا النهارده اعمل محتوى هسيبه وامشي لا لازم يبقى عندك خطه وده اللي انا عملته والحمد لله قدرت انجح فيه ف بالنسبه لشغلي كان صعب زي ما قلت لكم لكن كمان كان اصعب لان هو كان في الصحرا لا انا كنت بحفر كنت حفر في البترول فكنت بشتغل في الصحرا بشتغل في البحر ظروف قاصيه مخاطر عاليه حياه يعني فيها عزله كبيره يعني انا عشت 12 سنه من العزله حرفيا انت كل شهرين قعدهم في عزله في صحرا مع نفس الناس مع نفس الاشخاص ظروف قاصيه في العمل كلها بتتعامل مع معدات تثقيله الصحرا حواليك او البحر حواليك حديد من كل اتجاه كلها كمبيوتر وارقام ده حياتك ما كانتش سهله

(08:31) كانت صعبه ما تقدرش تختار المكان اللي هتنام فيه ما تقدرش تختار حاجات كتير جدا ما تقدرش تختار تلبس ايه كل يوم تلبس الافرول بتاعك بالجزمه السيفتي بتاعتك البوت الثقيل اللي كله حديد وماشي بيه طول النهار 12 ساعه في الرمل بقى في الصحرا طالع بيها سلالم حديد وات ايفر ومن الاسباب دي فكرت ازاي ابدا يوتيوب وازاي ابدا محتوى عن السفر لكن ما يمنعش ان المحتوى بتاع السفر كان مفاجاه بالنسبه لي الوضع كان كان صعب صعب من اتجاهات كتير ومازال صعب والنهارده انا جاي اتكلم عن الصعوبه وجاي اتكلم عن ازاي انا مش قادر اكمل وجاي اتكلم معاكم وافتح صدري وقلبي

(09:05) وعقلي ليكم واقول لكم ان الموضوع فعلا فعلا الفتره الاخيره بقى صعب جدا صناعه المحتوى الناس بتشوفها ان الناس ا بتلعب وبتتفلسف على محتوى طب صناع المحتوى عن السفر بيعملوا ايه الصعوبات قدها 10 مرات رقم واحد الكوست عالي قوي تكلفه السفر عاليه اكتر مما تتخيله يعني لك انت تتخيل مثلا ان انت ممكن تاخد طياره رايح جاي بس هتلاقيها بنتكلم في في 1000 دولار في 1500 دولار في بعض الاحيان بس طياره بس هنروح ونسكن ونقعد ونعمل اكتيفيتي عشان نصورها ليكم ونوري الاماكن عامله ازاي ونوري التجارب ونوري الاكل فالكوس رقم كبير رقم كبير جدا مهما كنت بتكسب منه فانت بتصرف

(10:01) معظم الفلوس اللي داخله لك سواء من اليوتيوب سواء من الفيسبوك سواء من الاعلانات المموله اللي بتجي لك سواء من الديلزه البراندات اللي بتجي لك كل ده معظمه بتصرفه بالكامل على صناعه المحتوى الجديد اللي بتعمله رقم واحد بالنسبه لي هو الكوست رقم اثنين هو التعب بتاع السفر فالناس بتسافر ثلاث اربع ايام بترجع تعبانه فتخيل انت فول تايم انت طول الوقت مسافر من رحله لرحله من بلد لبلد بتريح امتى بتعمل ايه من طياره ل لقطر لمركب لسواقه لمشي لرحلات لاكتيفينور [ضحك] الله صعب خلينا نقول برض انت في الاولفي الاخر بتعمل حاجه بتحبها سواء بتسافر سواء

(10:44) بتتحرك سواء بتعمل اكتيفيتي سواء بتتكلم مع الناس الغريبه بس بتيجي في وقت بتبقى تعبان محتاج تشوف صحابك محتاج تشوف اهلك تقعد معاهم تشبع منهم وده يعني بعمله على فترات بعيده ففيها صعوبه اوقات كتير متعهه السفر نفسها قلت لما كنت بتسافر من غير محتوى مبسوط وتقعد مع الناس وتسهر براحتك وتخرج براحتك النهارده لا لازم انام بدري عشان عندي تصوير بكره في حته معينه اوقد كتير بتسافر رحله طويله بتقوم بدري كل يوم وتنام متاخر شويه وبتعمل ايديت في نفس اليوم وتبعت داتا وتكتب محتوى وتعمل شورت فيديو وعندك كذا بلات فورم اربعه خمسه بلات فورم كل يوم شغال عليهم ببوست عليهم

(11:22) كل وقت ففقط متعه السفر فقط المتعه اللي انت جاي عشانها بالاضافه بقى وحاجه من اصعب الحاجات اللي انا شخص صيا بمر بيها وهي الباسبور انا الباسبور بالنسبه لي بقى بقى صعب يعني الباسبور بيدخلني بعض الدول رقم كبير مش قليل قوي لكن ما فتح لكش العالم كله دول كتير جدا جدا بتحتاج لها تاشيره والتاشيره بتحتاج وقت وبتحتاج ورق تجهزه وقدمه تستنى بالاسبوعين ثلاثه فبالنسبه لي باسبور بقى عقبه بقى دايما مستني عشان اطلع اعمل الرحله فمست اني التاشيره واروح اقدم عليها ومش قادر اعمل كذا دوله ورا بعض ومش قادر اخش بري ومش قادر اعمل كذا في اماكن كتير جدا في

(12:00) العاله مش عارف اروحها امريكا اللاتينيه مش عارف اخشها لان الباسبور كل دوله ورا بعض عايزه تاشيره وهي بعيد ا ويست افريكا مش عارف اخشها لان كلها عايزه تاشيره لاث اربع شهور اطلع تاشيرات عشان اسافر بس شهر ولا شهرين فالبا سبور من العقبات الصعبه جدا اه الحمد لله قدرت اسافر دول كتير جدا الحمد لله كمان تاريخي في السفر بقى كويس ما فيش تاشيره بتترفض لكن كل التاشيرات عايزه وقت فدي الصعوبات اللي فعلا فعلا انا مش قادر اسيطر عليها الفلوس والكوس ما اقدرش اسيطر عليه هي اسعار الرحلات كده الباسبور مش قادر اسيطر عليه في حلول اه

(12:34) في حلول بس مكلفه جدا ف عقبه الباسبور بصراحه من العقبات يعني مش عارف ايه حلها بصراحه عشان كده اخدت قرار قاطع ان انا اوقف اليوتيوب خصوصا بعد ما جالي اوفر لشغلي القديم واوفر كان كويس جدا الفتره اللي فاتت ليه انا بدات من الاساس وسالت نفس السؤال ده والسؤال ده رايح جاي بقى له اسبوعين في دماغي وانا ليه بدات اصلا بدات عشان شغف وحاجه بحبها وسفر وراح انا حاجه بحبها بحب اعملها بدات عشان اشجع الناس ان هي تقدر تسافر وتقدر تتحرك وتقدر تغير من اسلوب حياتها وتقدر تشوف شغل جديد وتقدر تروح اماكن جديده وان انت مش لازم بس تستنى صاحبك عشان تتحرك بدات عشان

(13:13) اوريكم اماكن وشعوب يمكن ما تقدروش تروحوا وتسافر لها وتشوفوها هناك اماكن كتير رونا زرناها وقلنا يا جماعه ما حدش يجي هنا يقضي اجازته اتفرجوا بس عليها شوفوا الاكسبرينس شوفوا الخبره شوفوا الثقافه الناس عايشه ازاي شوفوا بياكلوا ايه بيشربوا ايه بيتكلموا حتى طريقه لغتهم مختلفه ازاي ازاي كل يوم في رحلاتنا وكل ده حكيناه وبتكلمني عنه في كومنتاتكم وبتكلمني عنه في بلايكاتكم مش بس كده على حاجه بقى غريبه جدا مش هتصدقوها من اغرب الحاجات اللي حصلت لي اليومين اللي فاتوا وبكثره كتير يعني ان شباب صغير وهم المستقبل ان شاء الله اللي جاي يوقفوني

(13:49) ويحكوا لي عن الرحلات وانت رحت الحته الفلانيه ونفسي اروح معاك المكان الفلاني انا مره كنت ماشي قريب هنا في القاهره و ولدين صغير دي بعجل صغير كسروا عليا قدام العربيه وقفوني في وسط الشارع عشان يتصوروا معايا ويحكوا لي على الرحله من الرحلات ونفسنا نعمل زيك ونفسنا نلف العالم واوقات كتير بقابل ناس حافظه تفاصيل الرحله مشينا منين ودخلنا فين ورحنا فين انا نفسي مابقاش فاكرها كل ده بيقول لنا يا جماعه انتوا ما انت ماشي صح انت بتعمل حاجه بتشجع الناس بتعمل حاجه انت بتعمل حاجه صح كمل كل ده بيقول لك كمل فدافع جواك يمين وشمال انت في صعوبات وفي

(14:28) ازمات وفي بور مضايقك وفي فلوس تعباك والناحيه الثانيه الناس بتحب المحتوى والناس والناس بتتفرج عليه وده اللي هيخلينا نتنقل لنقطه انيه لا احنا ماشيين صح انا لازم اكمل وان شاء الله هكمل و واشتغلنا ثلاث سنين بس لا احنا ان شاء الله نبقى مع بعض 10 سنين باذن الله يعني ان عشنا وكان لنا عمر مش رجعت في قراري بس هو كان صراع واللي كسب في الاخر هو كمل انت بتعمل حاجه بتحبها وبتعمل حاجه صح وحابه الناس المكسب والخساره هو دي حاجه بتاعه ربنا مش في ايديك انت فاحنا ان شاء الله هنكمل وان شاء الله نكسر الدنيا سوا ونعمل حاجات السنه الجديده دي نعمل نحقق

(15:06) فيها حاجات مختلفه كتير ونسافر فيها دول اكثر واكتر و وانتم كمان هتساعدوني في الحلقه دي ان انتوا بعتوا اسئلتكم على الانستغرام وهنجاوب على جزء منها دلوقتي حلقه زي دي مش زي دي بالظبط بس نعمل حلقه اسئله كل شهر ونتكلم فيها ونتناقش فيها وحققنا ايه وعملنا ايه و ونساعد بعض عشان كمان تعرفوا اكتر عني وانا اعرف اكتر عنكم و وتعالوا نجاوب على شويه اسئله بقى بص يا جماعه العالم اكبر مما تتخيل واصغر مما تتخيل الاثنين يعني اصغر لان انت تقدر توصل لاي مكان مم هاو هتقدر توصل لاي مكان في العالم لكن هو اكبر بحكاوي اكبر بناسه بشعوب باكلات و بمدنه بكراه العالم كبير

(15:46) جدا فالحكاية المره الجايه اسئله دقيقه في ايه اديك على طول في مفاجاه قريبه روح او روحي جربه مره يعني انا اللي حببني في السفر ان انا سافرت مره لوحدي الدنيا وديتني في حته تانيه قلبت كل حاجه يعني انا كنت ماشي كده بقيت ماشي كده كنت بعمل حاجات كده بقت في حته تانيه بجد غيرت روحك غيرت نفسيتك غيرت شغلك شغفك كل حاجه اتغيرت عشان عملت رحله واحده لوحدي سؤال صعب جدا وكل صناع المحتوى عن السفر بيسالوه ايه احسن بلد زرتها احسن بلد زرتها هي بالاكسبل ده مش عشان انت تروح تزورها خالص السؤال ده لان انا حصل لي فيها مواقف غيرت مني خلتني احس احاسيس ما حستهاش قبل كده

(16:42) هي المواقف اللي انت مريت بيها تجاربك الشخصيه في المكان ده والاكسبرس بتاعتك كانت ايه الناس كانت كويسه معاك قابلت حد غير فكرك في حاجه معينه شفت حاجه ما عملت تجربه غيرت ستايلك في الحياه فانا البلد دي كان كيب تاون في جنوب افريقيا دي عملت كده 180 درجه غيرت حاجات كتير جدا جدا فيدي عايزه حلقه كامله اقعد اتكلم فيها بس تجربه 12 يوم في كيب تاون او تسعه ايام في كيب تاون بالظبط بالظبط غيروا كل حاجه في حياتي بالاشاره والله ساعات كتير جدا بتقعد تشاور يعني حتى لو الابليكيشن مش شغال مافيش نت مافيش كذا بالاشاره تقعد بقى ساعات بيبقى صعب المدن الكبيره كده

(17:25) كده الناس بتتكلم انجلش بيبقى عندك نت فبت ترانسليت جوجلر ابليكيشن معينه تقدر ترانزليت عليها اي لغه لكن في بعض الكره البعيده قوي ساعات بتستخدم الاشاره عادي جدا بس يعني دايما بتوصل لنقطه انت بتتواصل مع الناس دي بتحصل كتير والبن اوت بيحصل كتير ان انت خلاص انا مش قادر مش قادر استحمل اهم حاجه تعملها ان انت تبقى مقتنع ان دي حاله وموجوده وتبقى مؤمن بيها وان انت تشتغل عليها اهم نقطه فيها ان انت ده تفصل انا هريح اجازه خد اجازه هتلاقي نفسك شغفك راجع تاني اهتم بنفسك اهتم بصحتك اعمل رياضه كل كويس اقعد مع اهلك اقعد مع اصحابك ما تسيبش نفسك في الداون اطلع تاني

(18:14) واحده واحده عايز اقول لكم ان السن مالوش علاقه بانت عايز تعمل ايه في ناس نجحت بعد ال 50 في ناس نجحت بعد ال 60 في ناس نجحت بعد ال 40 في ناس نجحت من العشرينات فالسن مالوش علاقه ان انا اغير اسلوب حياتي مالوش علاقه انت كل فتره اولوياتك بتتغير انت كل فتره طموحك بيتغير اهدافك بتتغير مهاراتك بتتغير فانا ليه ما غيرش من مكاني حتى ابدا من مكان جديد انا عايش في السعوديه والدنيا قافله عليا ومخنوق ومتضايق ا روح اسيا عيش في تايلاند شهر شوف ابدا حياه جديده انا عايش في مصر والدنيا مش عارف ايه روح يا عم دبي ابدا حياه جديده فيها صعوبات وفيها كذا ابدا بص

(18:52) بقى انا الدراسه انا ما كنتش بحب المذاكره قوي انا جبت في ثانويه عامه 91% لكن انا ما كنتش بحب المذاكره قوي كنت بذاكر في الاخر الحمد لله كنت ذاكي شويه وبلم الدنيا بسرعه كنت بحب المواد اللي فيها فهمي اكتر مش بحب اي مواد ادبيه مش بقول ان هي حلوه ولا وحشه ده مالوش علاقه بس انا كنت بحب ايه كنت بحب المواد اللي هي ليها علاقه بالفهم اكتر الماث الرياضيات الكيمستري الفيزكس الجيولوجي لا الجيولوجي حفظ شويه الفيزكس نفسها المواد التانيه اللي فيها حفظ كتير وادب وعربي لا خالص بحب اعمل غير السفر بحب اجري بحب العب كوره عموما بحب السواقه

(19:30) بحب العربيات دي الحاجات اللي بحبها غير السفر بحب الكلاب قوي دي الحاجات اللي بحبها بره السفر خلصت حلقه النهارده رب تكون عجبتكم صعبه شويه عليا اتكلمت فيها بكل قلب فتحت قلبي فتحت كل افكاري شاركتها معاكم يا رب تكون الحلقه عجبتكم وما طولتش عليكم ويا رب يكون جاوبت على جزء كبير من اسئلتكم ونكررها تاني وباستمرار لو لسه عندكم اسئله اكتبوها لي تحت انتم كمان مطلوب منكم تجاوبوا على السؤال ده تتفرجوا علينا منين اكتبوا لنا في الكومنت تحت وانتم اصلا منين وبتحبوا السفر ولا بتحبوا صناعه المحتوى وليه بتابعوا قناه بعش سلام


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يمكنكم الانضمام الى متابعينا في مختلف مواقع التواصل الاجتماعي للتوصل بكل جديد مدونة في مختلف المواضيع التقنية اليومية

أحدث الاخبار التقنية

في الموقع الان

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *